• rukou
  • Posts
  • Pero mocnejšie ako klávesnica? Pozrime sa, čo hovorí veda na písanie rukou

Pero mocnejšie ako klávesnica? Pozrime sa, čo hovorí veda na písanie rukou

Písanie rukou je vraj prežitok. Smartfóny, notebooky a iné digitálne technológie si podmanili všetky aspekty našich životov. Vďaka AI bude o chvíľu minulosťou už aj ťukanie do klávesnice. 

Aj napriek tomu neurovedci a neurovedkyne neprestávajú skúmať písanie rukou a jeho dopady na pamäť a učenie. K akým záverom došli? 

TL;DR verzia

Písanie na počítači je síce rýchlejšie a dokáže zachytiť viac informácií, ale písanie rukou aktívnejšie zapája časti mozgu súvisiace s učením a pamäťou.

Klávesnica = produktivita. Pero = vedomosti.

Verzia pre zvedavších

Štúdia z roku 20141 preukázala, že ľudia, ktorí si robia poznámky na notebooku, dosahujú horšie výsledky pri riešení koncepčných otázok ako tí, ktorí si robia poznámky rukou.

Prečo? 

Písanie poznámok na počítači je rýchlejšie a to vedie k tendencii naťukať si informácie odslova doslova. Jedným uchom dnu, prstami von bez premýšľania. Ctrl C, Ctrl V je ešte povrchnejšie.

Pri písaní rukou je nemožné zapísať si všetko. Človek musí aktívne počúvať, spracovať vstupné informácie, uprednostniť tie najpodstatnejšie a preformulovať ich vlastnými slovami. Tým pádom im nielen lepšie porozumieme, ale budeme si ich aj dlhšie pamätať.

Navyše, do toho procesu zapájame aj vedomosti, ktoré už máme, a tým pádom vidíme „the bigger picture“.

„2014 bolo dávno, už je to isto vyvrátené!“ vravíte si

Nie je.

Potvrdila to aj štúdia z roku 20202 aj nedávna štúdia z roku 20243 , v ktorých pomocou EEG skúmali aktivitu mozgu počas písania rukou a počas stláčania klávesov. 

„Používanie pera a papiera dáva mozgu viac „háčikov na zavesenie spomienok“. Písanie rukou vytvára oveľa väčšiu aktivitu v senzomotorických častiach mozgu. Tlačením pera na papier sa aktivuje množstvo zmyslov, vidíte písmená, ktoré píšete, a počujete zvuk, ktorý písanie vydáva. Tieto zmyslové zážitky vytvárajú kontakt medzi rôznymi časťami mozgu a otvárajú mozog pre učenie. Lepšie sa tak učíme a lepšie si pamätáme,“ hovorí Audrey Van der Meer, profesorka neuropsychológie na Nórskej univerzite vedy a techniky v Trondheime a spoluautorka oboch štúdií.

Pero je pero

Ráta sa aj to digitálne. 

V takmer všetkých štúdiách, ktoré som pri písaní tohto newslettra prešla, sa spomínal aj stylus a tablet. Dokonca jedna štúdia z roku 20194 z Japonska naznačuje, že digitálne pero tesne vyhráva nad klasickým. 

Vraj to má čo dočinenia s pocitom hravosti (a teda lepšou náladou) pri používaní digitálneho pera. 

Ako to mám ja

V roku 2020 som začala čítať non-fiction knihy a viesť si Bullet Journal, kde som si z nich robila výpisky. 

Na prelome rokov 2022 a 2023 som objavila knihu Building a Second Brain od Tiaga Forte a spadla som do hlbokej králičej nory „personal knowledge managementu“. 

Poskúšala som Notion, Roam Research a Obsidian ten som potom používala asi rok a pol. Písala (ehm, kopírovala) som si tam poznámky z Kindla, článkov na nete, AI mi urobil transkript Youtube videí… Vyzeralo to cool! Ale bolo mi to v podstate na nič. 

Keď niečo píšem — v práci alebo pre svoju potrebu — skôr si spomeniem na súvisiacu myšlienku alebo pasáž z kníh, ktoré mám spoznámkované v Bullet Journaloch. Takmer nikdy na tie, ktoré mi neprešli z hlavy rukou na papier.

Viem, viem, veď mi nič nebráni otvoriť si Obsidian a pomocou kľúčových slov si vyhľadať nejaké citácie alebo informácie k téme, ktorej sa venujem. V tomto má digital obrovskú výhodu a verím, že mnohým ľuďom to takto funguje. 

Mne nie.

Môj mozog si prirodzene nachádza informácie a spojenia vo vlastnej databáze. Nie sú síce kompletné, ale stačia na to, aby som vedela, kde si dohľadať viac. V opačnom garde mi to prišlo nútené že hľadám niečo len preto, aby tie poznámky nevzišli nazmar. 

Ako to máš Ty, hmm? 

Pre dnešok ďakujem za Tvoj čas a pozornosť. Maj úspešné dni,

PS: Prosím, ak poznáš niekoho, kto ocení tento newsletter, prepošli, veľmi mi to pomôže.

Poznámky pod čiarou: 

1 Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science, 25(6), 1159–1168.

2 Askvik, E. O., van der Weel, F. R., & van der Meer, A. L. H. (2020). The importance of cursive handwriting over typewriting for learning in the classroom: A high-density EEG study of 12-year-old children and young adults. Frontiers in Psychology, 11, 1810.

3 van der Weel, F. R., & van der Meer, A. L. H. (2024). Handwriting but not typewriting leads to widespread brain connectivity: A high-density EEG study with implications for the classroom. Frontiers in Psychology, 15, 1270493.

4 Osugi, K., Shimomura, T., Kawashima, R., & Sugiura, M. (2019). Differences in brain activity after learning with the use of a digital pen vs. an ink pen—An electroencephalography study. Frontiers in Psychology, 10, 1323.